۷۰ درصد پیچ و مهره بازار وارداتی چین است.

۷۰ درصد پیچ و مهره بازار وارداتی چین است.

رئیس اتحادیه فروشندگان پیچ و مهره:
در کمتر دستگاهی از پیچ و مهره‌ها استفاده نمی‌شود و به همین دلیل است که اهمیت آن‌ها در صنعت بسیار زیاد بوده و به جرأت می‌توان گفت اگر صنف پیچ و مهره نباشد، هیچ صنعتی شکل نمی‌گیرد.
ماشین‌های ابزار، انواع گیره‌ها، وسایل نقلیه، ابزار و ادوات جنگی، کشتی‌ها، هواپیماها، ساختمان‌های فلزی، میز و صندلی، ماشین‌های چاپ و ریسندگی و بافندگی، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، لوازم‌خانگی و… در فهرست صنایعی هستند که پیچ و مهره از ملزومات اولیه آن‌ها برای فعالیت و ادامه کار است.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از کسب‌وکار ، رئیس اتحادیه فروشندگان پیچ و مهره در گفتگویی گفت: پیچ و مهره در اذهان بسیاری از افراد، شاید فقط یک پیچ و مهره ساده باشد، درصورتی‌که اگر پیچ و مهره نباشد، صنعتی وجود نخواهد داشت. نورالدین مهری بابیان اینکه هر جا صنعتی وجود دارد یا دو کالا به هم وصل شده‌اند، این کار توسط پیچ و مهره انجام‌شده است، اظهار کرد: باوجود اهمیت پیچ و مهره در صنعت، این کالای بسیار مهم و پرکاربرد بسیار مورد ظلم قرارگرفته است. صنعت بر مبنای پیچ و مهره بناشده است، این کالا در تمام دنیا بسیار اهمیت دارد اما متأسفانه دولت‌ها در ایران به زیرساخت‌ها توجه نمی‌کنند.
مصرف سالانه ۱۰۰ هزار تن پیچ و مهره در کشور
مهری بابیان اینکه در ایران، سالانه ۱۰۰ هزار تن پیچ و مهره مورداستفاده قرار می‌گیرد، تصریح کرد: پیچ و مهره در تراشه‌های بسیار ریز که حتی با چشم عادی هم نمی‌توان آن‌ها را دید تا عروسک‌سازی، دوچرخه‌سازی، موتورسازی، اتومبیل‌سازی، کشتی‌سازی و ساختمان‌سازی کاربرد دارد.
به گفته وی، متأسفانه تنها حدود ۳۰ درصد پیچ و مهره مصرفی ایران در داخل تولید می‌شود و ۷۰ درصد دیگر وارداتی است که اغلب از تایوان و چین وارد می‌شود. رئیس اتحادیه فروشندگان پیچ و مهره در ادامه اظهار داشت: سالانه ۷۰ میلیون دلار ارز به‌واسطه واردات پیچ و مهره از کشور خارج می‌شود و واردات ۷۰ درصد نیاز بازار را تأمین می‌کند.
تمام بازار درگیر این رکود مطلق است
به گفته این فعال صنفی، رکود مطلق در این صنف همانند دیگر اصناف بیداد می‌کند و تمام بازار درگیر این رکود مطلق است اما دراین‌بین نقش واردات را در رکود بازار نمی‌توان نادیده گرفت. ما در سال ۷۰ هزار تن واردات داریم که بیشتر از دو کشور تایوان و چین انجام می‌گیرد.
مهری در ادامه توضیح داد: دلیل حجم وسیع واردات، بنا به نظر انجمن سازندگان پیچ و مهره این است که ما مفتول نداریم، باید آن را از کره وارد کنیم و این برای ما مقرون‌به‌صرفه نیست که باکره یا چین در این زمینه به رقابت بپردازیم. رئیس اتحادیه پیچ و مهره تهران اظهار کرد: دلیل ذکرشده منطقی نیست، به این دلیل که در همه جای دنیا رقابت وجود دارد و حتی ما در داخل کشور درزمینهٔ تولید پیچ و مهره شاهد رقابت هستیم.
وی تصریح کرد: روی سخن من با افرادی است که به بهانه وجود نداشتن مفتول در داخل کشور از رقابت درزمینهٔ تولید پیچ و مهره امتناع می‌کنند و این افراد باید بیایند و به تولید مبادرت کنند. مهری گفت: در حال حاضر خودروسازان نیاز خود را درزمینهٔ پیچ و مهره از تولید‌کنندگان داخلی تأمین می‌کنند، به این دلیل که آن‌ها مکلف به انجام این کار هستند. رئیس اتحادیه پیچ و مهره تهران اظهار کرد: متأسفانه دولت هیچ‌گونه نظارتی بر عملکرد بخش تولید پیچ و مهره ندارد، مثلاً تولیدکننده‌ای که فقط مجاز است پیچ و مهره بسازد، به تولید قطعه مبادرت می‌کند و از سوی دیگر تولیدکنندگان با هر قیمتی که بخواهند کالای خود را عرضه می‌کنند و نظارتی وجود ندارد. مهری ادامه داد: معمولاً ۸۰ درصد تفاوت قیمت، بین آن چیزی که ما عرضه می‌کنیم با آنچه تولیدکنندگان به خودروسازان تحویل می‌دهند، وجود دارد. رئیس اتحادیه پیچ و مهره تهران تصریح کرد: اینکه تولیدکنندگان پیچ و مهره به بهانه وجود نداشتن مفتول و عدم توانایی رقابت با چین و تایوان از تولید در این زمینه سر باز می‌زنند، منطقی نیست. وی با اشاره به این موضوع که برای تولید پیچ و مهره در کشور راه چاره وجود دارد، گفت: بارها از انجمن تولیدکنندگان پیچ و مهره خواستیم که بیایند و طی جلساتی این مشکل را حل کنیم اما آن‌ها در این زمینه تلاشی نمی‌کنند و بدین ترتیب ما مجبوریم که نیاز خود را از خارج کشور تأمین کنیم.
نظارت دولتی بر توزیع کالا وجود داشته باشد
مهری تصریح کرد: سازندگان پیچ و مهره به‌جای اینکه با اتحادیه پیچ و مهره کار کنند، بیشتر با خودروسازان کار می‌کنند و از سوی دیگر باوجوداینکه کارخانه‌های ایرانی بهترین و باکیفیت‌ترین پیچ و مهره را تولید می‌کنند اما از تمام ظرفیت آن‌ها استفاده نمی‌شود.
وی همچنین نظارت دولتی را لازمه کار اصناف دانست و عنوان کرد: ضرورت دارد نظارت دولتی در تمام صنوف صورت بگیرد. وی دراین‌باره بابیان اینکه ازجمله راهکار‌های مهم در راستای تقویت تولید ملی، تولید محوری است، گفت: اگر نظارت دولتی بر توزیع کالا وجود داشته باشد، تولید داخلی بارونق مواجه می‌شود. اگر تولید محور کار نکنیم در حوزه اقتصاد بازی با صفر است و متأسفانه همچنان واردات بی‌رویه و افسارگسیخته در کشور، بی‌اساس بوده و بلا‌تکلیف مانده است.