صنعت پیچ و مهره در پیچ بی‌توجهی مسئولان

صنعت پیچ و مهره در پیچ بی‌توجهی مسئولان

منبع: سایت آوای اقتصاد (www.avayeghtesad.ir)
تاریخ: ۹۵/۱۲/۱۶

مدیرعامل شرکت یزد پیچ گفت: برای تجهیز کارخانه پیچ و مهره سازی هزینه‌های هنگفتی خرج می‌شود اما به دلیل عدم‌حمایت مسئولین از این صنعت یعنی عدم جلوگیری از واردات و عدم فضای کافی برای عرضه کالای ایرانی این صنعت در پیچ رکود و بی‌توجهی مسئولان باقی‌مانده است.

به گزارش آوای اقتصاد، عباس دهقانی مدیرعامل شرکت یزد پیچ در گفتگو باکار ایرانی اظهار کرد: واردات پیچ و مهره‌های چینی، قیمت بالای مواد اولیه و حضور کارگاه‌های زیر پله‌ای بزرگ‌ترین ضرر را به صنعت پیچ و مهره سازی کشور زده است.
وی افزود: این در حالی است که صنعت پیچ و مهره سازی برخلاف دید عوام، صنعت بسیار مهمی است و اگر از کار بیفتید پیچ و مهره تمام صنایع از کار می‌افتد و اولین کالای لازم هر صنعتی چینی و وارداتی می‌شود.
دهقانی عنوان کرد: صنعتی که در آن استفاده از پیچ و مهره بسیار زیاد است صنعت خودرو است و اکنون به دلیل رکود در تمام صنایع ازجمله صنعت خودرو، صنعت پیچ و مهره هم از آن بسیار تأثیر پذیرفته است هرچند بسیاری از خودروسازان ترجیح می‌دهند از پیچ و مهره وارداتی و خارجی استفاده کنند که البته این مسئله به ضرر خودشان است چون باید نقداً پول بدهند.
مدیرعامل شرکت یزد پیچ تأکید کرد: البته ما به خودروسازان حق می‌دهیم که پیچ و مهره خارجی بخرند چون کیفیت آن‌ها بالاتر است و پیچ و مهره ایرانی به دلیل ساخته نشدن در کارگاه‌های ذوب‌آهن و بالا بودن قیمت مواد اولیه کیفیت پیچ و مهره خارجی مخصوص خودروسازی را ندارد.
وی تصریح کرد: این صنعت مانند باقی صنایع نیاز به حمایت دارد و زمانی که کارخانه‌دار مجبور می‌شود وام با سود بالا بگیرد و مالیات و بیمه بالایی هم بپردازد و از هیچ بخشی حمایت نمی‌شود وضع به همین منوال باقی خواهد ماند و شاهد هیچ بهبودی در امور نخواهیم بود.
دهقانی مهم‌ترین مشکل صنعت پیچ و مهره را افزایش قارچ گونه واحدهای زیر پله‌ای دانست و تصریح کرد: در چند سال اخیر یکسری ماشین‌آلات دست‌دوم وارد بازار شد که با خرید این ماشین‌آلات از سوی برخی کارگرها شاهد رشد نجومی کارگاه‌های تولیدکننده پیچ و مهره بودیم.
تولیدکننده پیچ و مهره‌های صنعتی با تأکید بر اینکه این کارگاه‌ها به‌هیچ‌وجه صنعتی نیستند، اظهار کرد: این کارگاه‌ها توسط ۲ تا ۳ کارگر در یک محیط بسیار کوچک اداره می‌شود که به دلیل آنکه مالیات نمی‌پردازند و از تعرفه‌های برق خارج از واحد صنعتی استفاده می‌کنند قیمت تمام‌شده کمتری نسبت به واحدهای صنعتی دارند.