حیاتی‌ترین پیچ در خودرو

حیاتی‌ترین پیچ در خودرو

عصر خودرو: با تفکر به اینکه چرخ‌های اتومبیل تمام وزن کل خودرو و سرنشینان آن به همراه فشارهای وارده بر محورها هنگام رانندگی و انجام مانورهای ناگهانی را تحمل می‌کنند، می‌توان دریافت که چه وظیفه خطیر و پرفشاری را به دوش می‌کشند. حال تصور کنید که تمامی این فشار بر عهده بین ۳ تا ۶پیچ در خودروهای سواری و نیمه سبک قرار دارد؛ آنگاه متوجه خواهید شد که این پیچ‌ها به چه اندازه مهم و حیاتی هستند.

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، به همین دلیل نیز طراحی و ساخت آن‌ها بسیار دقیق و با بهترین کیفیت انجام می‌گیرد. این قطعات بسیار کوچک به‌اندازه ابعادشان از ذهن و فکر مالک و راننده به دورمانده‌اند درحالی‌که رسیدگی و بازرسی دوره‌ای آن‌ها در طی زمان بسیار حیاتی است.

کوچک اما مهندسی‌شده:

برای اتصال چرخ خودرو به توپی یا پلیس محورها روش‌های متنوعی وجود دارد اما کلیت آن برای خودروهای رایج سواری تا خودروهای نیمه سنگین و حتی خودروهای تجاری سنگین از دو حالت عمده خارج نیست و آن اینکه اتصال از طریق پیچ و یا مهره به محور انجام می‌‌گیرد که حالت اول بیشتر در خودروهای قدیمی و نیمه سنگین چون شاسی بلندها و وانت‌ها کاربرد دارد و حالت دوم بیشتر در خودروهای امروزی و سبک دیده می‌شود.

پیچ و مهره متناسب با ابعاد رینگ و سایز تایر خودرو و ویژگی‌های فنی آن طراحی و تولید می‌شود که در هر دوگالت بخش انتهایی پیچ و یا مهره که به رینگ متصل می‌شود، به‌صورت مخروطی یا به‌اصطلاح فنی کو نیک (Conical برگرفته از واژه Cone به معنای مخروط) و یا به‌صورت قوس‌دار ساخته می‌شود تا بااتصال به لبه مخروطی و یا قوس‌دار سوراخ پیچ‌های رینگ آن را محکم به محور متصل کند، ازاین‌رو استفاده از پیچ با سایز و طرح مناسب رینگ اهمیت بسیاری دارد.

 

معضلات کوچک با عواقب بزرگ:

پیچ چرخ‌ قطعه بسیار کوچکی است که تا زمان تعویض تایر پنچر یا بروز مشکل در ناحیه چرخ هیچ مراجعه‌ای به آن نشده و ازاین‌رو از دیدرس و بررسی دور می‌ماند؛ درحالی‌که آگاهی از شرایط و سلامت پیچ و مهره‌های چرخ بسیار حیاتی است. در ادامه به بررسی مهم‌ترین نکات و مشکلات پیرامون پیچ و مهره چرخ می‌پردازیم.

جهت صحیح مهره: تکلیف پیچ کاملاً روشن است اما در مورد مهره همواره دقت داشته باشید که قسمت قوس‌دار و یا مخروطی به سمت رینگ بسته می‌شود. قوس و یا مخروط، ضمن محکم کردن رینگ به محور، رینگ را در جای اصلی خود نگه می‌دارد. برعکس بستن مهره موجب برخورد لبه تیز رینگ به دندانه‌های رزوه پیچ شده و ضمن خراب کردن آن احتمال بریدن پیچ و کنده‌شده چرخ در سرعت‌بالا و تحت‌فشار را افزایش می‌دهد.

صحیح بستن پیچ‌ها: ابتدا پیچ‌ها را با دست‌بسته و همگی را به انتها برسانید سپس به‌صورت رو‌به‌رو اقدام به بستن پیچ یا مهره‌ها کنید. به ترتیب بستن پیچ‌ها به‌صورت دوار موجب بد قرارگرفته رینگ شده و به پیچ و مهره فشار می‌آورد.

سفت کردن: سفت کردن نهایی را همواره با ابزار مناسب سایز مهره و با فشار معقول انجام دهید.

هرگز به‌منظور افزایش فشار وارده، به بخش انتهایی آچار چرخ لوله اضافه نکنید؛ وارد آوردن فشار بیش‌ازحد موجب خراب شدن مخروطی و یا بریدن پیچ می‌شود. این موضوع در رینگ‌های آلیاژی موجب ترک خوردن رینگ شده و آن را بلااستفاده و رانندگی با آن را خطرناک می‌سازد. بهتر است برای سفت کردن پیچ رینگ‌های آلیاژی از تورکی‌تر استفاده کنید.

استفاده از روشن‌کننده ممنوع: چرخ همواره در معرض شرایط محیطی قرارگرفته و پیچ‌ها آلوده و زنگ‌زده می‌شوند و باز و بسته کردن آن‌ها دشوار می‌شود و برای رفع آلودگی از روی پیچ و مهره آن‌ها را با فرچه سیمی تمیز کرده و با فشار باد پاک‌کنید.

پیچی که به‌درستی سفت شده باشد هرگز شل نخواهد شد اما استفاده از روشن‌کننده (روغن یا گریس) خطر شلشان پیچ را به‌شدت افزایش می‌دهد. شل شدن پیچ در چرخ با صدای برخورد رینگ با توپی و لرزه افتادن خودرو در خلال حرکت همراه خواهد بود.

پیچ و مهره نو: رزوه خراب و یا پیچ و مهره‌ای که بخش آچارخور آن آسیب‌دیده است را بلافاصله تعویض کنید. خراب بودن آچارخور مهره موجب رد شدن آچار چرخ تحت‌فشار و درنهایت کچل شدن آچارخور و قفل‌شده پیچ یا مهره در جای خود می‌شود.

خراب بودن رزوه‌ها نیز موجب بد بسته‌شان پیچ یا مهره شده و استحکام خوبی به همراه ندارد.
منبع: پایگاه خبری عصر خودرو
تاریخ: ۲۶/۱۲/۹۵