آیا شاهد سنگاپوری دیگر در همسایگی ایران خواهیم بود؟

آیا شاهد سنگاپوری دیگر در همسایگی ایران خواهیم بود؟

اخیراً خبری مبنی بر اخذ مجوز اتصال بندر گوادر پاکستان به کریدور اقتصادی پاکستان- چین (کریدور شمال-جنوب) مطرح شد.

گروه لجستیک و زنجیره تأمین شرق به شرح زیر توضیحاتی در خصوص ابعاد مختلف این موضوع خدمت شما عزیزان ارائه می‏دهد؛

همانطور که در تصویر فوق ملاحظه فرمودید، این بندر در همسایگی چابهار واقع شده است و سرمایه‏‌گذار اصلی آن کشور چین است. هدف این کریدور، رسیدن به اروپا از طریق این بندر (با دور زدن ایران) است که یک تهدید جدی برای توسعه و دستیابی به اهداف بندر چابهار محسوب می‏‌شود. طبق اظهارات مقامات پاکستانی و چینی قرار است تا سال ۲۰۴۵ ظرفیت جابه جایی کالا در این بندر به ۴۰۰ میلیون تن برسد. همانطور که می‏‌دانید بندر چابهار با سرمایه ‏گذاری ویژه به خصوص در سال‌های اخیر توسط دولت‏‌های ایران و هند به دنبال تبدیل شدن به یک قطب لجستیکی است.

نمونه‏ای از دلایل نگرانی کارشناسان در مقایسه زیر آمده است:

فاز یک بندر گوادر)

پیش بینی: بهره برداری طی ۴ سال

اجرا: بهره برداری طی ۳ سال

فاز یک بندر چابهار)

پیش بینی: بهره برداری طی ۵/۲ سال

اجرا: بهره برداری طی ۱۳ سال!!!!

تاریخ خبر: ۱۳۹۹/۰۲/۱۰

منبع خبر: گروه تخصصی لجستیک و زنجیره‏‌تأمین شرق