خدمات ترانزیتی، فرصت یا تهدید برای کشور؟

خدمات ترانزیتی، فرصت یا تهدید برای کشور؟

محققان گروه تخصصی لجستیک و زنجیره‏تأمین شرق؛ به بهانه فضاسازی اخیر برخی رسانه‏ها علیه حوزه خدمات ترانزیتی کشور، چند نکته در این خصوص را با شما فرهیختگان ارجمند در میان می‏گذارند:

  1. با توجه به موقعیت جغرافیایی ویژه کشور، بسیاری از صاحبنظران، ایران را کشوری در چهارراه  ترانزیتی دنیا می‏دانند (نقطه اتصال شرق به غرب دنیا).
  2. در شرایط فعلی حوزه ترانزیت نه تنها به لحاظ اقتصادی بلکه به لحاظ امنیتی و منطقه‏ای نیز از اهمیت دوچندانی برای کشور برخوردار است.
  3. کارشناسان معتقدند تضعیف ترانزیت برخلاف سیاستهای کلان کشور است. گواه این ادعا نیز دستور مقام معظم رهبری درخصوص استفاده از صندوق ذخیره ارزی برای کمک به پروژه راه آهن شرق کشور بوده است. این پروژه (خط آهن چابهار- زاهدان) به تازگی توسط قرارگاه خام الانبیاء به طور جدی دنبال شده که به پیوست مشخصات فنی پروژه به نقل از وزارت راه و شهرسازی ارائه شده است. این پروژه قصد دارد جنوب شرق کشور را به شمال شرق (اتصال به راه آهن سرخس) و سپس افغانستان و سایر کشورهای آسیای میانه متصل کند.
  4. لازم به ذکر است حوزه خدمات ترانزیتی کشور دارای مشکلات بسیاری ازجمله عدم وجود متولی واحد، فراهم نبودن زیرساختهای موردنیاز، خلأهای قانونی است. همچنین در دو ماه اخیر با کاهش قابل توجه ترانزیت کشور مواجه بوده‏ایم. به نظر می‏رسد بهتر است به جای اینکه ترانزیت در حال احتضار، به حال خود رها شود، تمامی بازیگران این حوزه سعی کنند با همکاری و برنامه‏ریزی مناسب آن را نجات دهند.

آیا شما هم پیشنهادی برای بهره‏گیری از پتانسیل‏های بالقوه فراوان کشور در حوزه ترانزیت دارید؟

این موارد را با ما در میان گذاشته و محقق گروه تخصصی لجستیک و زنجیره‏تأمین شرق باشید…

تاریخ خبر: ۱۳۹۹/۰۴/۲۵

منبع خبر: گروه تخصصی لجستیک و زنجیره‏تأمین شرق- وزارت راه و شهرسازی