آیا ایران کشوری لجستیکی است؟

آیا ایران کشوری لجستیکی است؟

به بهانه خبرهای اخیر درخصوص توافق چین و پاکستان در رابطه با سرمایه‏‌گذاری گسترده در بندر گوادر که به نوعی رقیبی برای توسعه بندر چابهار محسوب می‌‏شود، مصاحبه‌‏‏هایی توسط محققان گروه تخصصی لجستیک و زنجیره‌‏تأمین شرق با کارشناسان و متخصصان مرتبط صورت گرفته که در این پُست، بخشی از آنها را با شما عزیزان در میان خواهیم گذاشت؛

بسیاری از کارشناسان معتقدند که ایران با صنعت دسته چندم در جهان و کمبود منابع آبی، نه کشور صنعتی و نه کشاورزی است بلکه یک کشور لجستیکی است. نمونه‏ای از شواهد این ادعا، پتانسیل‌‏های فوق‏‌العاده بندرچابهار است. بندری که از طرفی به پشتوانه سرزمینی ایران و دسترسی به آسیای میانه و اروپا و از طرف دیگر موقعیت جغرافیایی ویژه و دسترسی به آبهای آزاد مورد توجه کشور هندوستان نیز قرار گرفته است. این کشور به خوبی می‌‏داند که چابهار بهترین و به‏‌صرفه‏‌ترین راه برای ارتباط وی با دنیاست. بندر چابهار آنقدر برای هند مهم است که پس از تحریم ایران از سوی آمریکا، هیأتی ویژه به این کشور فرستاده شد تا این بندر را از تحریم‌‏ها معاف کنند.

آیا هنوز هم باید سیستان و بلوچستان عزیز، یکی از استان‏های محروم کشورمان باشد؟

آیا دیدگاه‌‏ها و روش‌‏های اشتباه گذشته نباید اصلاح شود؟

آیا زمان بهره‏‌گیری از فرصت‌های بی‏نظیر برای کشورمان فرا نرسیده است؟

امیدواریم با تدابیر هوشمندانه و به‌‏موقع این فرصت ویژه به تهدید تبدیل نشده و تجربه تلخ دبی برای کشور تکرار نشود.

ادامه دارد….

تاریخ خبر: ۱۳۹۹/۰۳/۳۱

منبع خبر: گروه تخصصی لجستیک و زنجیره‏‌تأمین شرق