گروه تخصصی لجستیک و زنجیره تامین شرق به بهانه بخشنامه جدید گمرک به بررسی نحوه همکاری سازمانهای مرتبط با سامانه جامع تجارت می پردازد. در این بخشنامه صدور پروانه گمرکی و ترخیص کالا به استعلام اطلاعات از سامانه انبارهای وزارتخانه منوط شده است. در صورت عدم ثبت انبار مقصد در این سامانه از صدور پروانه و خروج کالا جلوگیری به عمل خواهد آمد.
اما سؤالی که در اینجا مطرح میشود این است که: “آیا گمرک مسئولیت تأخیر در تشریفات ترخیص کالا را روی دوش وزارت صمت انداخته است؟”
در شرایط فعلی با توجه به احتکار اقلام بهداشتی به نظر میرسد لزوم آسیبشناسی نحوه اجرای سامانه جامع تجارت و سامانه جامع انبارها بیش از پیش حائز اهمیت است. کارشناسان معتقدند با توجه به ماهیت بین سازمانی این سامانه، یکی از اصلیترین ضعفهای اجرای جامع آن، عدم همکاری مناسب سازمانهای مرتبط ازجمله گمرک و وزارت صمت است. هدف از سامانه جامع تجارت، درج اطلاعات همه کالاها بعد از ثبت سفارش و ورود به کشور از مرحله اظهار تا ترخیص از دربهای خروج گمرک، به صورت برخط است. این اطلاعات شامل موارد بسیاری از قبیل نوع کالا، واردکننده کالا، ارزش و وزن آن و حتی مجوزهای لازم و نحوه خروج کالاست که به صورت برخط از سوی گمرک در سامانه جامع تجارت، تبادل اطلاعات میشود.
تاریخ خبر: ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
منبع خبر: گروه تخصصی لجستیک و زنجیرهتأمین شرق