بررسی وضعیت اجرای سامانه جامع تجارت

بررسی وضعیت اجرای سامانه جامع تجارت

گروه تخصصی لجستیک و زنجیره تامین شرق به بهانه بخشنامه جدید گمرک به بررسی نحوه همکاری سازمان‌های مرتبط با سامانه جامع تجارت می پردازد. در این بخشنامه صدور پروانه گمرکی و ترخیص کالا به استعلام اطلاعات از سامانه انبارهای وزارتخانه منوط شده است. در صورت عدم ثبت انبار مقصد در این سامانه از صدور پروانه و خروج کالا جلوگیری به عمل خواهد آمد.
اما سؤالی که در اینجا مطرح می‌‏شود این است که: “آیا گمرک مسئولیت تأخیر در تشریفات ترخیص کالا را روی دوش وزارت صمت انداخته است؟”
در شرایط فعلی با توجه به احتکار اقلام بهداشتی به نظر می‌‏رسد لزوم آسیب‏‌شناسی نحوه اجرای سامانه جامع تجارت و سامانه جامع انبارها بیش از پیش حائز اهمیت است. کارشناسان معتقدند با توجه به ماهیت بین سازمانی این سامانه، یکی از اصلی‏‌ترین ضعف‏‌های اجرای جامع آن، عدم همکاری مناسب سازمان‌های مرتبط ازجمله گمرک و وزارت صمت است. هدف از سامانه جامع تجارت، درج اطلاعات همه کالاها بعد از ثبت سفارش و ورود به کشور از مرحله اظهار تا ترخیص از دربهای خروج گمرک، به صورت برخط است. این اطلاعات شامل موارد بسیاری از قبیل نوع کالا، واردکننده کالا، ارزش و وزن آن و حتی مجوزهای لازم و نحوه خروج کالاست که به صورت برخط از سوی گمرک در سامانه جامع تجارت، تبادل اطلاعات می‏شود.
تاریخ خبر: ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
منبع خبر: گروه تخصصی لجستیک و زنجیره‏‌تأمین شرق