گرانی دلار بر تولیدکننده‌هایی داخلی چه تاثیری می‌گذارد؟

گرانی دلار بر تولیدکننده‌هایی داخلی چه تاثیری می‌گذارد؟

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، فشار‌های سیاسی بر ایران می‌تواند بر حجم صادرات اثر گذار باشد و مقدار آن را کاهش دهد. در این میان برآیند نرخ ارز مثبت خواهد بود که می‌تواند بخشی از اثرات کاهشی بازار جهانی را بر شرکت‌های صادراتی خنثی کند. اما افزایش نرخ ارز بر تولید‌کننده‌های داخلی که بازار فروش آن در داخل است و یا مواد اولیه وارداتی دارند تاثیر منفی بیشتری گذاشته و هزینه‌های تولید آن‌ها را افزایش و به کاهش مارجین سود آن‌ها ختم خواهد شد.

از منظر سیاسی از اردیبهشت ماه تا تیرماه تابع شرایط خاص خواهد بود؛ از یک سو احتمال خروج آمریکا از برجام و از سوی دیگر قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF که می‌تواند نقل و انتقالات مالی و صادرات را تحت تاثیر قرار دهد.

از این رو به سهامداران توصیه می‌شود رفتار معاملاتی محافظه‌کارانه‌تری را در پیش بگیرند و از معاملات تهاجمی دوری کنند، اما بحث ارز و تاثیر آن بر بازار سرمایه؛ با توجه به فضای اقتصادی سیاسی، برآیند نرخ ارز در میان مدت همچنان بر مدار صعود خواهد بود. حال اگر در مقطعی نیز دستوری کاهش داشته باشد، اما در میان مدت روند آن خواه نا خواه به سمت صعود حرکت خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو