ارزآوری ۳۵۰ میلیون دلاری صادرات زعفران ایران

ارزآوری ۳۵۰ میلیون دلاری صادرات زعفران ایران

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سهم ایران از تجارت جهانی با تشکیل سازمان جهانی «اوسک» افزایش خواهد یافت.

حسین زینلی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا، از افزایش سهم ایران از تجارت جهانی با تشکیل سازمان جهانی «اوسک» خبر داد و گفت: راه‌اندازی سازمان جهانی تولید و صادرات زعفران با نام اختصاری «اوسک» که از سازمان جهانی اوپک الگو گرفته است، یک پروژه ملی است.
وی افزود: با توجه به سرمایه در گردش این محصول که ۸میلیارد دلار است، تشکیل این سازمان جهانی می‌تواند سهم ۴۰۰تا ۴۵۰میلیون دلاری ایران در زعفران را افزایش دهد.
زینلی با اشاره به سهم ۹۲ درصدی ایران در تولید جهانی زعفران، گفت: ۸ درصد زعفران در کشورهای افغانستان، ازبکستان، تاجیکستان و برخی کشورهای دیگر تولید می‌شود که بیشتر برای مصارف داخلی این کشورها استفاده می‌شود.
مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی بابیان اینکه صادرات محصولات غذایی ارتباطی با تحریم ندارد، ادامه داد: معمولاً در بازگشت پول به کشور مشکلاتی وجود دارد که امیدوارم آن‌هم با ایجاد سازوکار مالی موسوم به اینستکس حل خواهد شد.
وی درباره میزان تولید زعفران در سال جاری نیز گفت: پیش‌بینی می‌شود میزان تولید زعفران حدود ۴۵۰ تن باشد که با افزایش تولید ۱۰ تا ۲۰ تنی نسبت به سال گذشته همراه خواهد بود.
تاریخ خبر: ۱۳۹۸/۹/۱۳
منبع خبر: اتحادیه بین المللی گیاهان دارویی ایران به نقل به نقل از ایانا