اخیراً خبری مبنی بر اخذ مجوز اتصال بندر گوادر پاکستان به کریدور اقتصادی پاکستان- چین (کریدور شمال-جنوب) مطرح شد.
گروه لجستیک و زنجیره تأمین شرق به شرح زیر توضیحاتی در خصوص ابعاد مختلف این موضوع خدمت شما عزیزان ارائه میدهد؛
همانطور که در تصویر فوق ملاحظه فرمودید، این بندر در همسایگی چابهار واقع شده است و سرمایهگذار اصلی آن کشور چین است. هدف این کریدور، رسیدن به اروپا از طریق این بندر (با دور زدن ایران) است که یک تهدید جدی برای توسعه و دستیابی به اهداف بندر چابهار محسوب میشود. طبق اظهارات مقامات پاکستانی و چینی قرار است تا سال ۲۰۴۵ ظرفیت جابه جایی کالا در این بندر به ۴۰۰ میلیون تن برسد. همانطور که میدانید بندر چابهار با سرمایه گذاری ویژه به خصوص در سالهای اخیر توسط دولتهای ایران و هند به دنبال تبدیل شدن به یک قطب لجستیکی است.
نمونهای از دلایل نگرانی کارشناسان در مقایسه زیر آمده است:
فاز یک بندر گوادر)
پیش بینی: بهره برداری طی ۴ سال
اجرا: بهره برداری طی ۳ سال
فاز یک بندر چابهار)
پیش بینی: بهره برداری طی ۵/۲ سال
اجرا: بهره برداری طی ۱۳ سال!!!!
تاریخ خبر: ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
منبع خبر: گروه تخصصی لجستیک و زنجیرهتأمین شرق