محققان گروه تخصصی لجستیک و زنجیرهتأمین شرق گزارش میدهند؛
کشور هندوستان با استفاده از حمل ونقل ترکیبی، اولین محموله خود را از طریق بندر چابهار در استان سیستان وبلوچستان و سپس منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در استان خراسان رضوی به هرات افغانستان رساند. با این انتقال عملاً کریدور هند-چابهار-افغانستان به طور موفقتآمیز مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
ایران در گذشته نیز از حمل ونقل ترکیبی به طور موفق بهره برده است. امیدواریم تمامی فعالان مرتبط با یک برنامه منسجم و هدفمند از مزایای این روش نیز به خوبی بهره ببرند.
در پُستهای آینده از حمل ونقل ترکیبی و مزایای آن بیشتر خواهیم گفت…
- چرا صنایع لجستیکی از جمله صنعت ترانزیت برای ایران از اهمیت دوچندانی برخوردار است؟
طبق تحقیقات کتابخانهای و میدانی محققان گروه تخصصی لجستیک و زنجیرهتأمین شرق حوزههای وابسته به لجستیک از جمله حمل ونقل و صنعت ترانزیت به تنهایی قادرند موجب رشد ۱ درصدی در تولید ناخالص داخلی (GDP) و ۲ درصدی در تجارت شوند. این خدمات شامل کانالهای توزیع جادهای، ریلی، دریایی و هوایی هستند.
در نمودار زیر روند نسبت هزینههای لجستیکی به GDP به طور میانگین در جهان نشان داده شده است. این نسبت در سال ۲۰۱۸، ۸ درصد معادل ۱۶۳۶ میلیارد دلار بوده است.
اما چرا صنعت ترانزیت در ایران حائز اهمیت است؟
در این پُست به لحاظ موقعیت جغرافیایی این موضوع را مورد بررسی قرار میدهیم و در ادامه به سایر شاخصها نیز اشاره خواهیم کرد؛
- دسترسی به آبهای آزاد: مجاورت با ۲۳ درصد از کشورهای بدون مرز آبی دنیا
- همسایگی با ۱۵ کشور منطقه و جمعیتی قریب به ۵۰۰ میلیون نفر
- قرار گرفتن در جنوب دریای خزر
- همسایگی خلیج فارس: کشورهای عمده تولیدکننده نفت
- حلقه لجستیک آسیا و اروپا، کشورهای آسیای میانه و آبهای آزاد
تحقق اهداف این صنعت منجر به کاهش صنعت تک محصولی در کشور خواهد شد.
ادامه دارد…
تاریخ خبر: ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
منبع خبر: گروه تخصصی لجستیک و زنجیرهتأمین شرق