هند از طریق شرق ایران به افغانستان رسید.

هند از طریق شرق ایران به افغانستان رسید.

محققان گروه تخصصی لجستیک و زنجیره‏تأمین شرق گزارش می‏دهند؛

کشور هندوستان با استفاده از حمل ونقل ترکیبی، اولین محموله خود را از طریق بندر چابهار در استان سیستان وبلوچستان و سپس منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در استان خراسان رضوی به هرات افغانستان رساند. با این انتقال عملاً کریدور هند-چابهار-افغانستان به طور موفقت‏آمیز مورد بهره‏برداری قرار گرفت.

ایران در گذشته نیز از حمل ونقل ترکیبی به طور موفق بهره برده است. امیدواریم تمامی فعالان مرتبط با یک برنامه منسجم و هدفمند از مزایای این روش نیز به خوبی بهره ببرند.

در پُستهای آینده از حمل ونقل ترکیبی و مزایای آن بیشتر خواهیم گفت…

  • چرا صنایع لجستیکی از جمله صنعت ترانزیت برای ایران از اهمیت دوچندانی برخوردار است؟

طبق تحقیقات کتابخانه‌‏ای و میدانی محققان گروه تخصصی لجستیک و زنجیره‏تأمین شرق حوزه‏های وابسته به لجستیک از جمله حمل ونقل و صنعت ترانزیت به تنهایی قادرند موجب رشد ۱ درصدی در تولید ناخالص داخلی (GDP) و ۲ درصدی در تجارت شوند. این خدمات شامل کانال‏‌های توزیع جاده‏ای، ریلی، دریایی و هوایی هستند.

در نمودار زیر روند نسبت هزینه‌‏های لجستیکی به GDP به طور میانگین در جهان نشان داده شده است. این نسبت در سال ۲۰۱۸، ۸ درصد معادل ۱۶۳۶ میلیارد دلار بوده است.

اما چرا صنعت ترانزیت در ایران حائز اهمیت است؟

در این پُست به لحاظ موقعیت جغرافیایی این موضوع را مورد بررسی قرار می‌‏دهیم و در ادامه به سایر شاخص‏‌ها نیز اشاره خواهیم کرد؛

  1. دسترسی به آبهای آزاد: مجاورت با ۲۳ درصد از کشورهای بدون مرز آبی دنیا
  2. همسایگی با ۱۵ کشور منطقه و جمعیتی قریب به ۵۰۰ میلیون نفر
  3. قرار گرفتن در جنوب دریای خزر
  4. همسایگی خلیج فارس: کشورهای عمده تولیدکننده نفت
  5. حلقه لجستیک آسیا و اروپا، کشورهای آسیای میانه و آبهای آزاد

تحقق اهداف این صنعت منجر به کاهش صنعت تک محصولی در کشور خواهد شد.

ادامه دارد…

تاریخ خبر: ۱۳۹۹/۰۴/۰۵

منبع خبر: گروه تخصصی لجستیک و زنجیره‏‌تأمین شرق