تولید انبوه داروی موثر در درمان کرونا ساخت دانشگاه علوم پزشکی مشهد

تولید انبوه داروی موثر در درمان کرونا ساخت دانشگاه علوم پزشکی مشهد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی؛ دکتر مهرداد ایرانشاهی، استاد گروه فارماکوگنوزی و مدیر عامل شرکت دانش بنیان گل اکسیر پارس واقع در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: این دارو از صمغ گیاه کمای بیابانی (Ferula foetida) تولید شده است، مراحل استانداردسازی آن بر اساس مواد موثره به طور دقیق انجام شده و با اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو برای کمک به تسکین علایم ریوی بیماران کووید ۱۹ می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. اثر بخشی این دارو پس از یک‌سال مطالعه بالینی (با مجوز کمیته اخلاق دانشگاه) بر روی بیش از ۵۰۰ بیمار سرپایی و بستری کرونا به اثبات رسیده است. تحقیق و تولید این دارو حاصل یک کار جمعی توسط محققین و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بوده است.

این پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در حال حاضر این دارو به تعداد محدود از طریق ارسال ایمیل به golexir@live.com یا عرضه توسط چند داروخانه معدود در مشهد قابل تهیه است و از خرداد به مرحله تولید انبوه می‌رسد تصریح کرد: داروی کووکسیر پارس سرشار از ترکیبات پلی سولفید است که باعث آزاد سازی سولفید هیدروژن در مقادیر فیزیولوژیک در بدن می‌شود. در سال‌های اخیر نقش دارو‌های آزاد کننده سولفید هیدروژن در بهبود عملکرد سیستم تنفسی و مقابله با بیماری‌های ویروسی تنفسی بسیار مورد توجه قرار گرفته است و نتایج آن در مجلات معتبر جهانی منتشر شده است.

دکتر ایرانشاهی ابراز کرد: منطبق با مقالات معتبر بین المللی دارو‌های آزاد کننده سولفید هیدروژن سطح سایتوکین‌ها را کاهش می‌دهند و باعث کاهش التهاب ریه می‌شوند و از طرف دیگر مانع از تکثیر و ورود ویروس به سلول‌های ریه می‌شوند. اثر دارو‌های آزاد کننده سولفید هیدروژن در افزایش ذخایر گلوتاتیون ریه نیز به اثبات رسیده است.

این دانشمند یک درصد برتر جهان دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: در طی مطالعه عوارض حادی از دارو مشاهده نشده است. فقط در معدودی از بیماران ممکن است حالت تهوع، نفخ یا دل درد خفیف ایجاد شود که با مصرف دارو بعد از غذا این عوارض برطرف می‌شود.

وی تاکید کرد: مصرف این دارو، در مراحل آغازین شروع علایم کرونا موثرتر است، هرچند که در بیماران بستری و حالت شدید بیماری هم می‌تواند به بهبود بیماری کمک کند.

دکتر ایرانشاهی ابراز کرد: این دارو التهاب ریه ناشی از بیماری‌های ویروسی تنفسی مثل آنفولانزا و کرونا را کاهش می‌دهد. علاوه بر آن می‌تواند در بهبود حال انواع بیماران تنفسی که با التهاب ریه همراه هستند، موثر باشد.

تاریخ: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰

منبع: خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی